Pianist & Cellist

Pianist & Cellist


مطلبی از انگشت گذاری پیانو

توسط Peddy در 11:00 PM روز ۱۳۹۰ پنجم شهريور نوشته شد.

درود و خسته نباشید

 

امروز میخوام در مورد انگشت گذاری پیانو در حد بسیار مختصر صحبت کنم ... بحث انگشت گذاری یک مبحث بسیار پیچیده و گسترده در پیانوست و البته بقیه ی سازها ... اما اهمیت این موضوع در پیانو بیشتر است چون پیانو یک ساز تمام انگشتی است!

انگشتان دستان ما اندازه های متفاوتی دارند و البته کاربرد های متفاوت! نمی توان از انگشت شست به اندازه ی انگشت وسط انتظار داشت یا از انگشت کوچک همان قدرتی که در انگشت اشاره ی ماست را انتظار داشت

یک بار انگشتان دست رو با هم مرور میکنیم تا در بقیه ی مطلب اشتباه نشه:

1. انگشت شست یا انگشت شماره ی 1: این انگشت بیشترین قدرت رو در میان انگشتان دیگر دارد و البته از همگی آنها کوتاه تر است. درست است که با انگشت کوچک هم اندازه اند اما جایگاهی که انگشت شست دارد باعث کوتاه تر شدنش شده

2. انگشت اشاره یا انگشت شماره ی 2: این انگشت از نظر قدرت در رده ی دوم قرار داشته اما از نظر میزان تسلط در رده ی اول است و معمولا اکثر کلید ها با این انگشت نواخته میشود

3. انگشت وسطی یا انگشت شماره ی 3: این انگشت بلند ترین انگشت در میان بقیه است و کاربرد بسیاری در نت های فاصله دار از نظر مسافت از هم دارد

4. انگشت انگشتری یا انگشت شماره ی 4: این انگشت بسیار ضعیف است و کمتر کاربرد دارد

5. انگشت کوچک یا انگشت شماره ی 5: این انگشت از انگشت انگشتری کمی قوی تر است اما باز هم ضعیف است!معمولا در نت های متوالی که به جایی ختم میشود نت آخر را می نوازد

 

خب و اما کاربرد انگشتان...

از انگشت شست برای نواختن نت های سیاه پیانو استفاده نمی شود چون کوتاه است و کلید های سیاه نیاز به انگشت بلند تر دارند ...

بیشتر کار با 3 انگشت شست و اشاره و وسط انجام میشود و کلید های سیاه با انگشتان وسط و اشاره نواخته خواهد شد...

اگه فاصله ی دو نت بسیار زیاد بود لازم است که دستتون رو به طور کامل جا به جا کنید اما اگه این فاصله کم بود از طوری هم نبود که به طور عادی بتوان نواخت می توان از انگشت شست به عنوان یک لنگر استفاده کرد تا انگشت اشاره رو از بالای اون به نت دورتر برسانیم ... مانند اینکه شما وقتی نت سل را فشار می دهید بخواهید بعد از آن نت های فا و ر مینور رو بزنید اول نت فا را با شست فشار داده سپس همانطور که آن را رو کلید فا قرار دادید انگشت اشاره رو از بالای آن عبور داده و کلید ر مینور رو فشار می دهیم

انگشتان انگشتری و کوچک نیز در شرایطی که وسطی و اشاره درگیر باشند وارد کار خواهند شد و چون ضعیف هستند کمتر کاربرد دارند

 

توصیه ها:

1. می تونید با تمرین گام ها با انگشت گذاری ها بیشتر آشنا شید

2. با نگاه کردن به دستان پیانیست های ورزیده و حرفه ای می توان به انگشت گذاری و حالت دستهای حرفه ای بیشتر آشنا شد

 

با سپاس

بدرود


| دسته بندی: پیانو | نظرات (7) »

آغازی دوباره

توسط Peddy در 12:00 AM روز ۱۳۹۰ پنجم شهريور نوشته شد.

درود و خسته نباشید به همه ی هنرمندان بزرگوار

 

دوستان از همگی بابت این غیبت عذرخواهی میکنم امیدوارم که پوزش ما رو پذیرا باشید ... به هر حال مشکلاتی بود که اجازه نمیداد وبلاگ رو آپدیت کنیم ... به امید خدا ادامه میدیم

از دوستانی که تو این مدت برای ما نظر دادند بسیار بسیار سپاس گزاریم و از دوستانی که از ما سوال کرده بودند به خاطر تاخیر در پاسخ پوزش می طلبیم و به زودی در پست هایی جواب تمام پرسش ها رو خواهیم داد

 

با آرزوی سبز ترین ها برای شما


| دسته بندی: عمومی | ارسال نظر »

آکورد گذاری برای ملودی

توسط Peddy در 10:55 AM روز ۱۳۸۹ بيست و هفتم تير نوشته شد.

درود و خسته نباشید


مطمئنا تا حالا شده از ملودی خوشتون بیاد و بشینید رو پیانو ملودی رو در بیارید اما همیشه نتی برای دست چپ ندارید و خب همیشه این نتها یک دستی هستند

ما میخوایم توضیح بدیم که چطور برای ملودی ها آکورد تنظیم کنید

خب ما برای توضیح از گام لا مینور استفاده میکنیم و تمام اعمال رو در این گام انجام میدیم

مرحله ی اول این هستش که شما آکوردهای یک گام رو بشناسید مثلا برای گام لا مینور آکوردهای: Am , F , G , Em , Dm و در مد فریژین گام آکورد E مطرح می شوند

مرحله ی دوم شناخت تمام نت های ملودی هست یعنی ترتیب نتها رو بدونید

مرحله ی سوم تعیین ریتم مورد نظر هست

و حالا نکاتی در مورد آکورد گذاری:

1. هر نتی رو که برای شروع یک آکورد تعیین میکنید باید عضوی از آکورد باشه یعنی یا نت پایه ی گام باشه یا نت سوم یا نت پنجم

2. هر نت در کل دارای 3 آکورد هست که این نت در هر یک از آکورد ها در جایگاه های پایه یا سوم یا پنجم قرار میگیرد

3. هر نت در هر گام دارای دو آکورد است

4. از این سه آکوردی که برای هر نت وجود دارد 2 آکورد ماژور هستند و 1 آکورد مینور

5. برای تشخیص اینکه کدوم آکورد رو باید برای کدوم نت قرار بدید بر حسب تجربه و گوشی بدست میارید و البته اگه خودتون دارید آهنگسازی میکنید باید ببینید با کدوم آکورد آهنگ شما به اون چیزی که تو ذهن دارید یکیه

خب حالا میریم سراغ آکورد گذاری :

فرض کنید ملودی مورد نظر ما این باشه:

می ره دو ره دو سی ... ره دو سی دو سی لا ... دو سی لا سی لا سل(دیز) ... لا

همونطور که میبینید سل دیز هست که به این گام میگم مد فریژین گام لا مینور ... که در این مد نت هفتم به صورت نیم پرده دیز اجرا میشه ... معادل همون دستگاه اصفهان خودمون میشه

هر نت در بالا به میزان یک چنگ هستش و سه نقطه ها نشان دهنده ی جدا شدن میزان هاست ... و با توجه به نتهای بالا می فهمیم که ریتم ما 6/8 هستش چون 6 نت 1/8 که همون چنگ هست در هر میزان داریم که میشه : 6 ضربدر 1/8 = 6/8

که میدونم همگی شما با این موضوعات آشنایی دارید

خب حالا آکورد گذاری:

در میزان اول نت اول و شروع کننده ی اولین آکورد نت می هستش ... برای می در گام لا مینور آکوردهای : Am , Em وجود دارد که چون این گام فریژین هست به جای Em باید E رو به کار برد چون نت سل دیز هستش
معمولا در ملودی های برای شروع از آکورد هم نام گام استفاده می کنند پس ما هم برای میزان اول آکورد Am رو انتخاب میکنیم

در میزان دوم نت شروع کننده نت ره هستش که آکورد هاش در گام لا مینور میتونه Dm , G باشه که بنده با توجه به نوایی که تو ذهنم دارم آکورد Dm رو انتخاب می کنم

در میزان سوم نت شروع کننده دو هستش که آکورد هاش در گام لا مینور : Am , F هستند و باز هم بنده برای نوایی که تو ذهنم دارم F رو انتخاب میکنم

و در میزان آخر که می بینید نت لا تموم کننده ی ملودی هست بنده Am رو انتخاب میکنم چون برای تمام کردن یه موتیف باید از آکورد همنام گام استفاده شود و حتما هم نت آخر نت اصلی گام باشد یعنی در لا مینور نت لا اصلی است

پس کار این طوری شد:

Am می ره دو ره دو سی ... Dm ره دو سی دو سی لا ... F دو سی لا سی لا سل دیز ... Am لا

حالا شما میتونید همین نت رو با آکورد ها اجرا کنید و ببینید که بنده چه نوایی رو تو ذهنم داشتم که این آکورد ها رو قرار دادم


خب دوستان این بود مختصری از آکورد گذاری امیدوارم بدرد بخور باشه
درضمن این ها همگی از تجربیات خودمه و نه از مطالعات بنده و روش های علمی

با سپاس


| دسته بندی: پیانو | نظرات (9) »

تفاوت های ویلن و ویلنسل!!!

توسط Cellist در 9:48 AM روز ۱۳۸۹ هجدهم تير نوشته شد.

 

از اونجایی که خیلی از افراد به علت اینکه ویلن و ویلنسل اسم های مشابهی دارن و توی یک گروه از سازها قرار گرفتن،فکر میکنن که این دو ساز خیلی شبیه هم هستن و هر کسی که ویلن میزنه به راحتی میتونه ویلنسل رو هم یاد بگیره و چلیست بشه!!!

*اولین تفاوت مربوط به گرفتن آرشه میشه که به طرز عجیبی در این دو ساز متفاوت هست!!!!

برای گرفتن آرشه وبلن مچ دست راست و انگشتان دست راست به صورت مایل و شکسته هستند اما در گرفتن آرشه ویلنسل انگشت ها به صورت افقی و صاف هستند و در مچ دست راست نیز شکستگی دیده نمی شود.

*دومین تفاوت مربوط به انگشت گذاری هست،در عکس های زیر تفاوت ها به خوبی نمایش داده شده است:

انگشت گذاری در ویلن:

                                                

                                              

                                              

                                              

انگشت گذاری در ویلنسل:

                                           

                                                                

                                                            

*سومین نکته راجع به تفاوت در نت نویسی هست،برای نت نویسی ویلن از کلید سل استفاده می شود و برای ویلنسل از سه کلید فا ی خط چهارم،کلید سل و کلید دو استفاده میشه.

*تفاوت دیگه راجع به ویبراسیون هست که در ویلن به صورت افقی انجام میشه ولی در ویلنسل به صورت عمودی صورت میگیره،یه چیزی شبیه ویبراسیون گیتار کلاسیک!

و...نکته آخر:

با وجود اینکه تفاوت های زیادی بین این دو ساز وجود داره اما در بعضی از تکنیک ها به هم شباهت زیادی دارند،مثلا استکاتو،فلاژوله،ترموله و ...

موفق باشید....


| دسته بندی: ویولن و ویولنسل | نظرات (12) »

پیتزیکاتو در ویلنسل

توسط Cellist در 9:37 AM روز ۱۳۸۹ بيست و هفتم خرداد نوشته شد.

 

پیتزیکاتو تکنیکی است که در سازهای زهی-آرشه ای،برای ایجاد نوعی تنوع در نواختن انجام می شود.

صدایی که در حین انجام این تکنیک از ساز به گوش می رسد،باید صدای کنده شدن سیم ها باشد البته به صورت ملایم،نه این که سیم ها از خرک جدا شوند!!!

این تکنیک توسط انگشت اشاره دست راست اجرا می گردد و گاهی ممکن است یه قطعه به طور کامل دارای تکنیک پیتزیکاتو باشد که در این صورت دیگر از آرشه استفاده نمی شود اما در اکثر موارد پیتزیکاتو یکی از

تکنیک های آن ملودی مورد نظر است که در این صورت کمی اجرای آن مشکل است.

به این صورت که نوازنده در فاصله کمی از نت هایی که باید به صورت پیتزیکاتو انجام شوند،آرشه را از روی سیم ها سریعا بر می دارد و توسط سر انگشت اشاره دست راستش این تکنیک را انجام می دهد.

پیتزیکاتو  در ویلنسل شبیه ویلن می باشد و در قسمت پایین گریف اجرا می شود:

مطابق قسمت مشخص شده در شکل زیر:

                                                                  

                            ******************

              مانا و جاوید باشید.


| دسته بندی: ویولن و ویولنسل | نظرات (1) »

ایجاد وبلاگ جدید | گزارش تخلف | نمایش لیست وبلاگ هاجامعه مجازی موسیقی ایرانیان